Juni 2003

Natt til 30. juni 2003 på Børtind.
Utsikt mot Åseli, Straumøya, Bodøhalvøya, Hjertøyene, Landegode og Lofoten. Rett under midnattsola ligger Saltstraumbrua og (nærmest) Åselibrua.. Til høyre: Tverlandet.
Arkivnr. D270337

Børtind ei natt med finvær. Etter kamp med småbjørk, mygg, fluer, klegg og brems - og kanskje flere arter, (spør Reidar Mehl!) kom jeg til topps der det var nesten vindstille og god temperatur. Utsikten fra Børtind er upåklagelig. Fri horisont helt fra Solvågtind ved Junkerdal i sørøst, via Sulisfjella, Blåmannsisen, hele Bodøområdet til Per-Karlsatind sørvest for Børtind. Mellom de andre toppene i Børvasstindane og Falkflågtindane sees fjell og breer i Gildeskål, Meløy og Beiarn.

Børtind sett fra Åselifjellet,
aksla sør for Åselistraumen.
Arkivnr. D270302

Turen til Børtind kan starte fra Åselibrua, men er trolig både enklere og kortere fra parkeringsplassen ved Børvatn. Hvis turen starter fra brua over Åselistraumen, går man først langs fjæra til det markerte skillet der skogen slutter.

(Ikke gå rett opp på åsen fra brua! Der oppe må du slåss med et flettverk av kratt og småskog. Dessuten blir åsryggen mye lavere lenger inne, så du kaster bare bort krefter ved å gå rett opp på åsen).

Altså: Fra brua følger du fjæra til skogen slutter. Der tar du skarpt høyre og går opp på ryggen som leder opp til Børtind. Ikke langt inne på denne ryggen møter du et bratt flåg som tilsynelatende sperrer veien videre. Gå innover til venstre (nord-østsida) for denne høye fjellknausen. Der finnes et par stier opp igjen på ryggen. Stiene er bare delvis synlige som slitasje i lyng og annen vegetasjon. Kun sporadisk merket med små varder, men ikke gjennomført. Bruk øynene og hodet! Den korteste veien opp til ryggen igjen følger ei bratt stripe med skog og lyng. Litt ugrei sti fordi den delvis er svært bratt. I nedre del går den over store steinblokker med djupe og skumle åpninger mellom. Hvis dette høres for ille ut, kan du fortsette litt lenger innover langs sida av åsryggen før du går opp. Du mister hele tida litt høyde, men du finner ei brei stripe med lyng og småskog som går tilbake og opp på ryggen. Der oppe er stien delvis merket med små varder videre et stykke.

Utsikt fra Børtind mot Småtindan og breer i Gildeskål.
Rundtinden i Falkflågtindane i forgrunnen til høyre.
Arkivnr. D270327

Når du kommer denne veien lønner det seg ikke å gå helt opp til den bratte pyramiden som utgjør toppen av Børtind. Du må til venstre og halvveis rundt Børtind for å komme opp på toppen. Du bør skrå til venstre et godt stykke før du er oppe ved "pyramiden". Det er nemlig bratte svaberg og gjerne snøbreer på østsida av tinden. Hvis du har gått for høyt opp, blir du tvunget et godt stykke nedover i skråningen igjen før du kommer forbi det bratte partiet og kan gå i relativt lett, men bratt terreng opp til skaret sør for Børtind. Fra skaret er det flott utsikt tvers over dalen til fjella på vestsida.

Fra skaret kan siste stykket opp til tinden forseres på flere måter: Du kan gå rett opp langs den skarpeste kanten. Da vil du få noen meter med svært luftig sti oppe på ryggen. Vil du føle deg tryggere, kan du fra skaret skrå oppover i bakken til høyre for ryggen. Ikke gå for langt fram før du går oppover mot venstre igjen, for ellers kommer du nær de bratte stupa på nordsida. Etter noen minutter med bratt motbakke er du oppe og får flott utsikt og hvile som lønn for strevet.

Rapport fra lavlandet

Tjeld ved Bødøsjøen
Arkiv nr. D190320

Ellers er juni en måned med mye lyd på land og langs fjæra. Tjelden ovenfor patruljerte fjæra ved Bodøsjøen og ga klart uttrykk for at den ikke likte besøk. Den trampet rundt på svabergene og viste truende oppførsel. Den hadde nok reir et sted i nærheten. En tjeld lager mye lyd, og når den bare er på 5 - 6 meters hold, kan det bli i meste laget med "fuglesang". Men det er en stilig fugl! Den kan bli svært gammel, og en tjeld kommer oftest tilbake til samme hekkeområde og lager reir på samme sted hvert år.